رواية علمتيني ازاي احب الفصل العشرون 20 بقلم امل شعبان


 رواية علمتيني ازاي احب الفصل العشرون 20 بقلم امل شعبان 


( الفصل 20 )

(بقلم امل شعبان (علمتيني ازاي احب)


يسرا وهي ترسم على وجهها القلقله  هي كانت تعبانه اعطيناها الادويه بتاعتها ونايمه ما حبناش نقولها انك في المستشفى عشان ما تقلقش 


احمد نظر اليها ولم ينطق باي كلمه اكتفى فقط بهز راسه 

بينما بدات تقترب رانيا من احمد ومسكت ايد احمد هي مرسوم على وجهها الحزن   وبنبر الصوت حزينه

خفت عليك اوي يا احمد ليكون جرىلك حاجه لقدر الله

وبدات رانيا تغير معالم وجهها الى استغراب 

وبعدين ايه اللي وداك هناك كنت بلغت البوليس وهم تتصرفوا


بينما احمد حش ايده من ايد رانيا بسرعه هو ينظر اليها بدا يوجه نظره الى يسرا وكريم  وبنبره صوت رجوليه  كريم خذ مرات عمي ورانيا روحهم على البيت 

قطعته في الكلام رانيا بس احنا لسه واصلين حالا وما لحقناش نطمن عليك يااحمد 


كريم شكل احمد تعبان وعايز يرتاح شويه يا رانيا 


نسيب احمد وناخد لفه عند فرح


بينما فرح كانت في غرفتها جالسين حواليها مامتها وحنان وسعاده وهمت يتحدثون دخل الدكتور






الدكتور ازيك يا فرح حاسه نفسك كويسه دلوقتي 


فرح وهي تنظر اليه وهي مبتسمه ايوه كويسه يا دكتور

بينما فرح كان تتحدث اتدخلت  في الكلام نعمه

يا دكتور هي بنت بقت كويسه صح


الدكتور ايوه انا شايف حالتها كويسه وفيها تروح معاكم النهارده  حمد لله على سلامتك يا فرح

وبدا بالخروج الدكتور


بينما حنان اقتربت من فرح وهمست في ودنها بصوت واطي بنت يا فرح بقولك ايه عاوزين نخش الاستاذ احمد نطمن عليه ونشكره على الموقف اله عمله عشان


بينما فرح سمعت إسم احمد شعرت كان نبضات قلب عم تزيد بدات اشعر بالتوتر

مش لازم يا حنان يعني قصدي يبقى نشكره بعدين كده فهماني يا حنان


بينما حنان كانت تنظر الى فرح ليبدو على معالم وجهه التوتر نبره الصوت نرفزه يعني يا فرح الراجل خاطر بحياته كان ممكن يخسر وانتي مش راضيه تروحي تطمني عليه او تشكري  وبعدين تعالي لي هنا حاساك مش على بعضك مخبيه ايه عليا يا فرح


فرح متوتر وهخبي عليك ايه يا حنان كل ده عشان قلتلك  يبقى نشكره بعدين


بالقلم امل شعبان علمتني ازاي احب


حنان بنبره صوت نرفزه طيب انجزي يلا يا فرح هنروح للاستاذ احمد دلوقتي 


بينما فرح وحنان ذهبين الى غرفه احمد وبدا الاقتراب من غرفه راى رانيا ومامتها وكريم خارجين من غرفه احمد


نظره رانيا رات فرح وحنان  وهي تنظر اليهم ن

بينما اقتربت فرح وحنان الى غرفه احمد 


وقفت امامهم رانيا بوبنبره صوت تنكه حالك منك ليها رايحين على فين كده


حنان نظرت اليها وكانت توجه نظرها الى كريم الذي حتى لم يكلف نفسه ان يسال عليه وبنبر الصوت هاديه كنا داخلين اطمن على استاذ احمد ونشكره


نظره اليها رانيا بتكبر وهي ترفع حاجبها وبنبره الصوت مستفزه حبيبي احمد محتاج يرتاح دلوقتي محدش يخشلي عشان  ما تعملهوش ازعاج بدات توجه نظرها ناحيه مامتها وبنبره صوت هاديه يلا يا مامي لان المكان اصبح لا يطاق وبدات بالمشي كانها تقول يا ارض اتهدي ما عليك قدي 


فرح مسكه ايد حنان وبنبره صوت واطيه قلتلك بلاش يا حنان ادينا سمعنا كلمتين ما لهمش لازمه


بينماحنان كانت تنظر الى رانيا وبنبره صوت مرتفعه عشان تسمع رانيا 

فعلا يا بنت يا فرح  ربنا يكفيك شر المصديين لما تلمعهم الايام

والمعفنين لما يحطوا برفان


التفتت اليها رانيا وهي موجهه نظرها الى فرح وحنان وبنبره صوت غضب هو ايه اللي انتي بتقوليه ده

قطعتها في الكلام فرح وهي  كتمه الضحكه سلامه سمعك يا رانيا احنا ما قلناش حاجه يلا يا حنان عشان اتاخرنا


رانيا بنبر صوت غضب استني منك ليها انا متاكده اني سمعتكم قلت حاجه 






فرح تقدمت ناحته  وبنبر صوت استهزاء سلامه سمعك يا رانيا انا بنصحك تكشفي على ودانك لاننا احنا ما قلناش حاجه يا حبيبتي


ذهبت فرح وحنان بينما كانت رانيا واقفه مكانه وهي غاضبه اقتربت منها مامتها


يسرا مين البنتين دول وازاي تسيبيهم يتجرو يكلموكي كده يا رانيا


رانيا وهي موجهه نظرها الى مامتها وكان مرسوم على وجهها الغضب دول البنتين اللي كانوا مخطوفين  اصبري عليا بس يا ماما وانا هوريهم مين رانيا 

بينما فرح وحنان راكبين في العربيه متوجهين الى منزلهم  بينما كان سعاد ونعمه جالسين من الخلف ينظرون الى فرح وحنان وهمت ميتين على نفسهم من الضحك


سعاد باستغراب البنات مالهم يا نعمه من ساعه ما ركب العربيه وهم كركر كركر مش مبطلين ضحك


نعمه العلم علمك يا سعاد انا بردك مستغربه البنات مالهم استني كده اسالهم مالهم  دول في ايه يا بنت منك ليها


بينما فرح وحنان مندمجين في الضحك اول ما سمعت صوت مامتها توقف عن الضحك

حنان وهي موجهه نظرها الى مامتها وخالتها نعمه وهي ترسم على وجهها ابتسامه في ايه يا ماما في ايه يا خالتو  نعمه مبسوطين عشان ربنا نجانا من اللي احنا كنا فيه وبعدين هو حرام نضحك يعني


نعمه الحمد لله يا رب اضحكوا حبايبي زي ما انتم عاوزين ربنا يجعل ايامكم كلها فرحه وضحك


بينما فرح كانت تنظر الى حنان وهمست في اذنها وبصوت واطي  اول مره اشوف رانيا بالحاله دي يا حنان  كلوكم وحته لما انتي قلتلها ربنا يكفيك شر المصديين لما تلمعهم الايام


حنان وهي بتنظر الى فرح بتحاول تتكلم بس مش قادره من كتر الضحك ولا انتي 😂😂يافرح لما قلتلها 😂😂 ابقي اكشفي 😂😂😂 على ودانك يا رانيا😂😂😂 على اساس هي طرشه ولا ايه


فرح حطت ايديه على فم حنان وبصوت  واطي يخرب بيت سنينك يا حنان بطلي ضحك هتفضحينا


نسيب فرح وحنان وناخد لفه عند احمد 


بينما كان احمد واقف وهو ينظر من النافذه وشارد في افكاري  وهو يتذكر الموقف حصلت بيني وبين فرح وبدا يرسم ابتسامه على وجهي وبدون ما يشعر 

توجه ناحيه غرفت فرح هو


نسيب احمد وناخد لفه عند فرح


                الفصل الواحد والعشرون من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×